Az Index cikke.
-----------------------------
Az elmúlt években a digitális animációt alkalmazó produkciókban egyre kevesebb valódi színészt láthatunk. A technika megfosztja őket a reflektorfénytől. Aggódnak.
A színészek aggódni kezdtek a motion capture technológiától, mellesleg egyelőre az animációs producerek is visszafogottabban alkalmaznák. Andy Serkis [1] brit színész a technika mellett kampányol, nem véletlenül: legsikeresebb szerepének, a Gollam megformálását tartják A gyűrűk ura [2] trilógiában, holott teljes valójában meg sem jelent a képernyőn. Karakterét a digitális animációs technikák, főleg a motion capture (ismertebb nevén mocap) segítségével építették fel digitálisan a környezettel együtt. A félig színészi játék, félig számítógépes trükk formálta Gollam sokszor uralta a vásznat Peter Jackson trilógiájában, persze ehhez a kettős személyisége is hozzájárult. A mozgásérzékelőkkel felszerelt színész mozdulatait számítógéppel rögzítették, az animátorok már azokat használták a rajzolt digitális karakterek megformálásakor.
A stúdiónak nem áll szándékában motion capture-t alkalmazni a storyboarding kezdeti fázisain túl, nyugtatta meg a kedélyeket a Dreamworks animációs stúdió technikai megoldásokért felelős vezetője, Ed Leonard a BBC News-nak [3]. Itt készült a Shrek, a Madagaszkár [4] és Kung Fu Panda című film.
Andy Serkis ezzel szemben színész létére egy brit motion capture stúdió létrehozását szorgalmazza, és annyira elkötelezettje az egyesek szerint a színészi munkát nélkülözhetővé tevő animációs technikának, hogy az elmúlt évek legizgalmasabb és legfelszabadítóbb megoldásaként aposztrofálta a British Screen Advisory Council ülésén tartott beszédében. Az újítás szerinte semmi különbséget nem jelent a színészi munkát, azaz a karakterrel azonosulást vagy a felkészülést illetően. Az Avatarban játszó színészek is kilenc hónapig dolgoztak a helyszínen, tette hozzá.
A londoni Met Film School motion capture kurzust indított színészek számára. Alan Lewis, a kurzus oktatója szerint a kifejezőbb előadásmód mindenképp képzett színészeket igényel. Az Avatar [5] óta két kategóriára oszlik az új technológia: a performance capture inkább a szereplő érzelmi előadásmódját örökíti meg. Előtte sokkal inkább fizikai jellege volt, többnyire harci jelenetekhez használták. A felvett mozdulatok többször felhasználhatóak a produkciós költségek 30 százalékát megtakarítva, és sokakat ezért aggaszt az egyre elterjedtebb alkalmazása.
Serkis és Leonard szerint a performance capture esetében viszont a színészi tudást nem fenyegeti a technológia. "A színészek soha nem lesznek nélkülözhetőek. A tehetség lényege a színészi játékban rejlik” – mondta Leonard. A Dreamworks-nél a hagyományos kézi animáció még mindig a legkedveltebb rajzolási eljárás 35-45 művész bevonásával projektenként. Ennek oka, hogy a motion capture sokszor nem hozza meg a kívánt eredményt. A tökéletesség igénye pedig sokba kerül: 150 millió dollár egy film átlagos költségvetése a Dreamworks-nél. Leonard szerint ez a minőség kulcsa, ami kell az igazi blockbusterhez.